Perfumy Chanel Nº5 wylansowała Gabrielle „Coco” Chanel w 1920 roku. Stanowiły uzupełnienie jej kolekcji. Nie spodziewała się pewnie, że to nie tyle kolekcje ubrań zapewnią jej nieśmiertelność, a właśnie te perfumy.
Sukces ylang-ylang
Zapach stworzył Ernest Beaux, najsłynniejszy „nos” ówczesnego Paryża. Swój sukces perfumy zawdzięczają olejkowi z kwiatów drzewa rosnącego na Filipinach ylang-ylang oraz całkowicie syntetycznemu materiałowi zapachowemu, aldehydowi – 2-metyloundekanalowi.
Jakie zapachy tworzą więc najsłynniejsze perfumy świata?
-
Nuta głowy.Pierwsza faza zapachowa – nuta głowy – jest najbardziej lotną częścią perfum. To zapach, który czujemy na samym początku. Tworzą go głównie aldehydy. Jako drugorzędne zapachy występują – bergamota (owoc cytrusowy), cytryna i olejek Nerowi. Olejek pochodzi z gorzkiego drzewa pomarańczowego rosnącego w Ameryce Płn. i ma ostry, słodko-gorzki aromat.
-
Nuta sercaŚrodkowa faza zapachowa – nuta serca – jest wyczuwalna po jakimś czasie. Głównym komponentem tego zapachu jest ylang-ylang, zaś drugorzędnymi są: jaśmin, róża, konwalia i olejek z korzenia kosaćca florenckiego. Nazwa rośliny pochodzi od miejsca jej występowania, czyli okolic Florencji.
-
Nuta bazyTrzecia faza zapachowa – nuta bazy – jest najmniej lotna. Często nawet nie potrafimy jej wyczuć. Jednak to ona stanowi o erotyzmie perfum, bo zawiera w sobie niekiedy najbardziej pierwotne zapachy. Ma też swoją rolę chemiczną – utrwalanie pierwszej i środkowej nuty zapachowej. W Chanel Nº5 trzecią nutę tworzy głównie olejek wetiwerowy, otrzymywany z korzeni wysokiej egzotycznej trawy – wetywerii. Zapachy drugorzędne to drzewo sandałowe, cedr, wanilia, cybet i piżmo. Cybet to w formie naturalnej ekstrakt zwierzęcy, pochodzący z wysuszonych otworów okołoodbytniczych, które wydzielają feromony, afrykańskich ssaków nazywanych właśnie cybetami lub cywetami. Piżmo zaś to wydzielina z otworów okołoodbytniczych piżmowca. Oba zapachem przypominają mocz i łajno. Obecnie jednak nie stosuje się ich już w formie naturalnej, a syntetycznej.
Wpływ Chanel Nº5 na Kulturę i Popkulturę
Od momentu swojego powstania, Chanel Nº5 stał się symbolem luksusu i elegancji, który znalazł swoje miejsce nie tylko na półkach perfumerii, ale także w kulturze i popkulturze. Jednym z najbardziej znanych epizodów związanych z tym zapachem była wypowiedź Marilyn Monroe, która na pytanie o to, co nosi do łóżka, odpowiedziała: „Kilka kropel Chanel Nº5”. To krótkie zdanie stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych cytatów w historii reklamy perfum. Ponadto, Chanel Nº5 wielokrotnie pojawiał się w filmach, serialach i literaturze, gdzie pojawiał się jako synonim najwyższego poziomu wyrafinowania. Perfumerie na całym świecie nadal oferują ten klasyczny zapach, a jego flakon jest uważany za dzieło sztuki - minimalistyczny, ale jednocześnie przyciągający wzrok swą prostotą i elegancją. Wprowadzenie Chanel Nº5 zrewolucjonizowało przemysł perfumeryjny, wprowadzając aldehydy do kompozycji zapachowych i otwierając drogę dla przyszłych innowacji w branży.